30 September 2008

Varanasi, Uttar Pradesh: India- by Bruno Pelletier Sequeira 1993




"Bruno Pelletier Sequeira nasceu em 1966 em Lisboa, onde vive e trabalha. Estudou fotografia na Escola Maumaus em Lisboa entre 1993 e 1995, nessa escola foi também professor e responsável pelos laboratórios entre 1994 e 1997. Na sequência de várias viagens à Índia realizou em 1996 a primeira exposição individual “Sunny Guest House” no Arquivo Municipal de Lisboa, realizou em 2000 na Cordoaria Nacional as exposições individuais “Panjim Inn” e “Modern Lodge”. Foi bolseiro da Fundação Oriente em 1996. Em 1994 e 1997 participou nas exposições colectivas nos Encontros de Fotografia de Coimbra (Itinerários de Fronteira, Língua Franca) e realizou a exposição individual Álbum de Família nos Encontros da Imagem de Braga de 1997. Foi professor de fotografia na Escola António Arroio e no ArCo. fundou o Atelier de Lisboa em 2006 onde é coordenador e professor. Tem trabalhos em várias colecções públicas: Centro Português de Fotografia, Encontros de Fotografia de Coimbra, Galerie du Chateau d’Eau, Arquivo Fotográfico de Lisboa, Encontros da Imagem de Braga, Fundação PLMJ" in Atelier de Lisboa

Bruno Pelletier Sequeira was born in 1966 in Lisbon, where he lives and works. He studied Photography in Maumaus School in Lisbon between 1993 and 1995, At that school he was also teacher and responsabel for the labs. Principal expositions: “Sunny Guest House” in Arquivo Municipal de Lisboa, 1996; “Panjim Inn” e “Modern Lodge” in Cordoaria Nacional, 2000. In 1994 and 1997 participated in "Encontros de Fotografia de Coimbra" and in 1997 in "Encontros da Imagem de Braga" with the exposition "Álbum de Família". He was teacher in Escola António Arroio and Ar.Co. Bruno Pelletier Sequeira has funded "Atelier de Lisboa" in 2006 where he is coordinator and teacher. Public collections: Centro Português de Fotografia, Encontros de Fotografia de Coimbra, Galerie du Chateau d’Eau, Arquivo Fotográfico de Lisboa, Encontros da Imagem de Braga, Fundação PLMJ - adapted from the Portuguese biography

Image scanned direct from the catalogue "Sunny Guest House- Bruno Sequeira"

16 April 2008

Sunday on the banks of the River Marne, France - by Henry Cartier-Bresson 1938



Henry Cartier-Bresson (1908-2004)

Um dos mais conhecidos e importantes fotógrafos do século XX, esteve preso durante a 2ª Guerra Mundial tendo escapado à terceira tentativa. Em 1947 funda a Agência de Fotografos MAGNUM, ainda hoje a mais prestigiada agência de fotografia do Mundo.

From Magnum site

"Born in Chanteloup, Seine-et-Marne, Henri Cartier-Bresson developed a strong fascination with painting early on, and particularly with Surrealism. In 1932, after spending a year in the Ivory Coast, he discovered the Leica - his camera of choice thereafter - and began a life-long passion for photography.

Taken prisoner of war in 1940, he escaped on his third attempt in 1943 and subsequently joined an underground organization to assist prisoners and escapees. In 1945 he photographed the liberation of Paris with a group of professional journalists and then filmed the documentary Le Retour (The Return).

In 1947 he founded MAGNUM PHOTOS with Robert Capa, George Rodger, David 'Chim' Seymour and William Vandivert.

From 1968 he began to curtail his photographic activities, preferring to concentrate on drawing and painting. In 2003, with his wife and daughter, he created the Fondation Henri Cartier-Bresson in Paris for the preservation of his work. Cartier-Bresson received an extraordinary number of prizes, awards and honorary doctorates. He died at his home in Provence on 3 August 2004, a few weeks short of his 96th birthday.



image from MagnumPhotos

26 February 2008

Picnic on the Esplanade, by Nan Goldin - 1973



O livro da série 55 da Phaidon sobre Nan Goldin alterou a forma como via a fotografia. Esta é a primeira imagens desse livro e a alegria, naturalidade e prazer que pressinto, juntamente com uma pequena história da imagem (num dos momentos mais felizes da sua vida quando vivia com um grupo de 'drag queens') , transformam-na numa das mais marcantes fotografias que vi. Muitas das pessoas da fotografia morreram devido à SIDA ou a problemas com droga.

Do Original
"This photograph, among the first Goldin made in colour, shows many of the features that made her one of the first and foremost exponents of the snapshot aesthetic. This Easter picnic by the river in Boston shows Goldin's 'family' at that time, one of the happiest periods in her life. She was living with a group of drag queens, her heroines, and had already amassed a huge body of black-and-white photographs of them. It shows her lifelong obsession with social rituals and the pleasures of communal life. Over time she would lose many people in this group to AIDS and drug addiction"

Cru, animal, brutal, sincero. Sem julgamentos nem tabus.

Image from http://webs.wichita.edu/

24 February 2008

Two Rear Views of Nudes - by Kishin Shinoyama, 1968



Kishin Shinoyama nasceu em Tóquio em 1930. Filho de um monge Budista, deixou ao seu irmão mais novo a tarefa de se tornar monge do Templo do pai e dedicou-se à fotografia que começou a estudar em 1961. Em 1974 foi o primeiro fotógrafo a revelar as primeiras imagens da tradicional arte de tatuar Japonesa pelo artista Kuniyoshi. Tem uma enorme produção de retratos de nus com perspectivas formalizadas do corpo.

Kishin Shinoyama was born in Toquio in 1930. He is son of a Budist Monge but has dedicated to photography. In 1974 was the first to photograph the tradition on Japonese tatoo of Kuniyoshi. Has an great prodution of nude pictures.

Informações retiradas de: "Fotografia do Século XX-Museum Ludwig de Colónia" Tachen 1998-2005

image in http://www.artonight.com/

15 February 2008

MasterClasses na Gulbenkian

No âmbito da 2ª Edição do Curso de Fotografia do Programa Gulbenkian Criatividade e Criação Artística vão ser realizadas duas Masterlasses de Fotografia abertas ao público.

Local: Sala Polivalente do CAMJAP

Calendário:

21 Fevereiro, 5ª Feira, 18:30 - Rosangela Rennó
6 Março, 5ª Feira, 18:30 - Lynne Cohen

29 January 2008

Exposição Daniel Blaufuks

A Exposição "O Arquivo" de Daniel Blaufuks está patente na Galeria Vera Cortês em Lisboa até ao próximo dia 23 de Fevereiro.

Blaufuks ganhou o prémio BES PHOTO em 2006 e o prémio para o Melhor Livro de Fotografia no Photo España 2007. Nos últimos anos tem trabalhado muito sobre o passado da sua família Judia, emigrada da Alemanha para Portugal em 1936.

http://www.danielblaufuks.com

23 December 2007

Fatima Candles (Velas de Fátima)- by Nan Goldin, 1998




O conhecimento do trabalho fotográfico de Nan Goldin alterou a forma como olhava a fotografia. A escolha desta imagem é puramente regional. Não é uma fotografia típica de Goldin mas tem a sua força e a sua ironia.

"Nan Goldin é actualmente uma das fotógrafas contemporâneas mais conhecidas mundialmente. O trabalho parte da sua experiência pessoal. Fotografias que revelam sem tabus as suas amizades e amores assim como a sua solidão e fragilidade. Imagens extremamente pessoais que reflectem grande força emocional e visual.

Nasceu em Washington, 1953. É a mais nova de quatro irmãos no meio de uma família de classe média. Com o suicídio da sua irmã mais velha, sai de casa dos pais e fixa-se em Boston, onde frequentou a School of the Museum of Fine Arts.
Até aos seus dezoito anos, Nan Goldin usou a fotografia como um diário, retratando a sua própria vida, assim como a vida do seu grupo de amigos e amantes que partilharam com a artista as suas experiências: “Não escolho as pessoas propositadamente para as fotografar; tiro fotos directamente da minha própria vida. Estas fotografias aparecem como relações pessoais, não como uma observação”. - do site da Fundação de Serralves -
Mais informações em Goldin em Serralves

Biography:
"Born in Washington, D.C., in 1953, Nan Goldin was introduced to photography at the age of fifteen by a teacher who passed out Polaroid cameras to students at the progressive Satya Community School in Boston. She began taking black-and-white photographs of her friends in the transvestite community of Boston in the early 1970s and had her first solo show at Project, Inc. in Boston in 1973. She received a B.F.A. from Tufts University in 1977 and an additional Fifth Year Certificate in 1978. As she progressed through school, she began using bright Cibachrome prints. After moving to New York, the setting for many of her most renowned photographs, she quickly became involved in the downtown New Wave scene, presenting slide shows of her images accompanied by music at punk rock venues such as the Mudd Club and later at art spaces. The ever-growing body of images she used in these slide shows formed the basis of The Ballad of Sexual Dependency (1980–86). This series, with its snapshot-style portrayals of amorous or abusive couples, drug addiction, and intimate details of the artist's life, established Goldin as a major photographer when selections were shown at the Biennial Exhibition at the Whitney Museum of American Art in New York in 1985. It was also presented at film festivals, such as the Edinburgh and Berlin festival (1985 and 1986, respectively). The life depicted in The Ballad of Sexual Dependency took its toll; many of the subjects of the series had died by the early 1990s, and in 1988 Goldin herself entered a rehabilitation clinic. She continued to candidly document her life, however, incorporating her hospital experiences into her work. Over time, her photographs have moved from representations of destructive youthful abandon to, most recently, scenes of parenthood and domesticity in increasingly international settings. In 1994, she published Tokyo Love, a series of images of Tokyo youth, in collaboration with Japanese photographer Nobuyoshi Araki.

Goldin's numerous solo exhibitions include a mid-career retrospective at the Whitney Museum of American Art (1996) and Le Feu Follet, a traveling retrospective organized by the Centre Georges Pompidou in Paris (2001). In 1995, she made a film for the BBC, I'll Be Your Mirror, with Edmund Coulthard and Ric Colon. Goldin has received the Englehard Award from the Institute of Contemporary Art in Boston (1986), the Photographic Book Prize of the Year from Les Rencontres d'Arles (1987), the Camera Austria Prize for Contemporary Photography (1989), the Mother Jones Documentary Photography Award (1990), and the Louis Comfort Tiffany Foundation Award (1991). In 1991, she received a fellowship from the National Endowment for the Arts and was a DAAD artist-in-residence in Berlin. She currently lives and works in Paris, London, and Luxor, Egypt." in http://www.guggenheimcollection.org

Entrevista (interview) in Fototapeta

image from Artnet